Test a pszichodrámában. A Klinikai munkacsoport előadása
Ajkay Klára, Kökény Veronika, Mérei Zsuzsa
Időpont
Szombat 9.30-10.30
Műfaj
Munkacsoport-előadás 60 perc
Helyszín
Juhar terem
Létszám
Nincs létszámhatár
Leírás
A Klinikai Munkacsoport tagjaiként megalakulásunk óta azon munkálkodunk, hogy önismereti, terápiás és kiképző pszichodráma-gyakorlatunk megalapozására olyan elméleti keretet találjunk, amely konzisztens személyiség-, fejlődés- és betegségelméletet nyújthat.
Az elmúlt évtizedekben zajló kötődés- és kognitív-fejlődéslélektani kutatások eredményei, amelyeket az idegtudományok megerősítettek, nagyban gazdagították pszichoanalitikus tudásunkat. D. Stern test- és kapcsolat-központú szelf-fejlődés elméletét és P. Fonagy mentalizációs modelljének a pszichodrámához illesztését előzetes előadásainkban és publikációinkban már közöltük.
Vikár András definíciója szerint a pszichodráma „Kognitív és emocionális szinten tudatosít, fizikai szintű átéléssel, beleértve a proprioceptív érzékelést is, és teszi ezek által lehetővé a verbális és preverbális szintekkel való egyidejű terápiás munkát.” (Vikár A.: Pszichodráma – a komoly játék. Medicina, 2007.,17.o.) Mi most főként – de nem kizárólagosan – a preverbális tartományt tesszük e munkacsoport előadásának fókuszába, amikor is a test szerepét és jelentőségét tárgyaljuk.
Amint a szelf kialakulása és bontakozása az elsődleges gondozóval való interakciókban történik, úgy a saját test is kapcsolatban születik.
A lelki történések átélését nem minden esetben kíséri cselekvés, vagy nem azzal kongruens cselekvés kíséri: lehet ez tünet vagy akár defenzív akció is. Ennek fordítottjaként lehetséges cselekvés is annak lelki átélése nélkül: mentalizálatlan vagy disszociált jelenségek esetén. A korai interakciók „beíródnak” a testbe: implicit emlékek, implicit kapcsolati tudások formájában tárolódnak el. A pszichodráma színpadán a protagonista nem csupán szavakkal mondja el életének egy-egy epizódját, álmát vagy fantáziáját, hanem cselekvéssel is.
Az akció olyan nem tudatos – ugyanakkor nem is elfojtott – emlékekre világít rá, amelyek még a szimbólumalkotás előttiek, preverbálisak. Emocionális élményeink az elsődleges kapcsolat érzelmi szférájában gyökereznek, és az implicit memóriában raktározódnak. Sűrítve benne vannak mozgásunk és beszédünk jellegzetességeiben. Ez érhető tetten a ritmus-, hangszín-, hangerő-, tónus- és tér-használat esetében.
Műhely-előadásaink során foglalkozunk a mozgásos bemelegítő játékok fontosságával. Kiemeljük az érzések megjelenítését a színpadon, amelyek nem elfojtott, de nem is tudatos emlékeket tartalmaznak. Tárgyaljuk a vezetők testét, annak mozgását, s azt, ahogyan az részt vesz a folyamatban.
Mini előadásainkat elsősorban azoknak szánjuk, akiket érdekel, hogy a test szerepét a pszichodrámában a módszer – általunk tartott – keretein belül hogyan és miben látjuk.
Bemutatkozás

.jpg)

Ajkay Klára: kiképző pszichodráma pszichoterapeuta
A munkacsoport-előadásban résztvevő kollégáimmal csaknem 20 éve dolgozunk a pszichodráma hatásmechanizmusának kutatásán.
Mérei Zsuzsa: klinikai szakpszichológus, analitikusan orientált pszichoterapeuta, kiképző pszichodráma pszichoterapeuta és szupervizor
Több mint negyven éve pszichodrámazom, közben a csoportozás es a módszer életem fontos kalandjainak eszköze lett.
Kökény Veronika: pszichológus, kiképző pszichodráma pszichoterapeuta, szupervizor
1986-ban találkoztam a módszerrel, és 1991-ben kezdtem az önismereti csoportot Csúsz Klára és Kiss György Ádám voltak a vezetőim. A képzést Vikár Andrásnál folytattam, és a legtöbb önismereti, kiképző csoportot, workshopot Ajkay Klárával vezettük.
Kiket várunk
Minden érdeklődőt szeretettel várunk.