A Kongresszus szervezőit a pszichodrama.kongresszus@gmail.com címen érheti el, kérjük kérdéseit, észrevételeit ide küldje. A Magyar Pszichodráma Egyesület honlapja a www.pszichodrama.hu oldalon található.

 

© 2014 Magyar Pszichodráma Egyesület, Minden jog fentartva.

Mi történt pontosan? – avagy Üres Helyek a bibliodramatikus munkában

Nyáry Péter, Tatai Klára

Időpont

Vasárnap 9.00-11.00

Műfaj

workshop, 120 perc

Helyszín

Lótusz terem

Létszám

maximum 20 fő

Leírás

Műhelyünkben az arról való közös gondolkodásra hívjuk az érdeklődőket, hogy milyen lehetőségeket kínálnak a bibliai történetekben megjelenő üres helyek akár a játék megtervezése – a dramaturgiai munka; akár a játék levezetése – a játékmesteri munka szempontjából. A bibliai történetekben sok üres helyet találunk, amelyek kitöltéséhez a szereplők lelkiállapota adja meg a kulcsot, különösen sok lehetőséget kínálva az önismereti munkára.

Üres helyeknek nevezzük azokat a le nem írt eseményeket, párbeszédeket stb., melyek a megfogalmazásban nem kaptak helyet, de a szöveg és az elbeszélés folyamata tudósít arról, hogy megtörténtek illetve megtörténhettek. Ugyancsak az üres helyek közé sorolható a történet előzménye vagy az, ami követhette a leírt eseményt.

Az üres helyekkel való munka kiteljesíti az elbeszélést: segít jobban megrajzolni a szereplők karakterét és lelkiállapotát, ellenpontozza a történet főszálát, illetve új motívumokkal gazdagítja az eseményeket.

Érdekes lehetőséget kínál például, ha a csoportnak fölajánljuk, hogy folytassa az irgalmas szamaritánus történetét. Az irgalmas szamaritánus és az áldozat találkozásakor olyan, mindnyájunkat foglalkoztató tartalmak emelődhetnek be a játékba, mint a megbocsájtás vagy az előítélet. Az ezekkel való ilyetén foglalkozás nem öncélú, nem „vizezi föl” a megírt történet tömörségét, hanem a mélyítésnek ad helyet.

Az üres helyek figyelembe vétele és tudatos használata jó gyakorlatot ad a játék megtervezéséhez és hozzásegíti a vezetőket, hogy pontosabban meghatározzák a maguk számára a „történet szívét”, vagyis azt, hogy mire hívják meg a csoportot. Egyfajta dramaturgiai gondolkodásra kényszerít rá két vonatkozásban: az eseménysor, illetve a lélektani történések síkján. Ez utóbbi szál pedig oda vezet, hogy a játékosnak a vállalt szerephez való viszonya is kitágul, hiszen olyan érzéseket élhet át, amire a szerepválasztáskor nem is gondolt. Ezek az érzések nagyon gyakran az illető életének alaptémáit érintik, legyen szó akár már átdolgozott vagy még megmunkálásra váró dolgokról.

A váratlanul föltörő érzések, megszülető mondatok lehetőséget kínálnak az ilyen történésekre való reflexiónak, annál is inkább, mert a játékban egy másik személy is fontos tükröt tarthat a maga reagálásával.

A műhelyben bibliai történetekkel dolgozunk, de a tapasztalat azt mutatja, hogy bármilyen irodalmi alkotással való foglalkozásban hasznosítható ez a szemlélet.

Bemutatkozás

Nyáry Péter: kiképző bibliodráma vezető, szupervízor, pszichodráma vezető

Szabadúszó mentálhigiénés szakemberként dolgozom, elsősorban segítő foglalkozásúak képzésében veszek részt, egyetemi és főiskolai oktatás keretében. A pszichodrámát ezen keretek között, illetve önismereti csoportok vezetésében használom több évtizede. Bibliodramatistaként a gyakorlati munka mellett a műfaj elmélete is érdekel, e tárgykörben több kiadványt jegyzek, mint társszerkesztő és szakcikkek írója.

Tatai Klára: bibliodráma vezető, pszichodráma vezető, gyerekdráma asszisztens

A SOTE Mentálhigiénés képzésén találkoztam a pszichodrámával, mint önismereti csoport-módszerrel. Nagyot változott hatására az életem, ezért továbbmentem ezen az úton. Mint teológust a bibliodráma is megszólított egyik kedves mesterem személyében, gyorsan megbarátkoztunk. A gyermekdráma különleges világának felfedezéséhez pedig egy számomra ismeretlen anyukától kaptam motivációt, mikor az első bibliodráma csoportomba 10 éves lányát szerette volna hozni. Mindhárom módszerből sokat, sokféleképpen gazdagodtam, segítségükkel vezetek nagy hálával, örömmel és alázattal önismereti csoportokat.

Kiket várunk

Ajánljuk mindazoknak, akik a bibliodráma iránt érdeklődők, akiket izgat egy konkrét történet feldolgozása dramaturgiai szempontból, akik szívesen játszanak.